sarahsecret

Direktlänk till inlägg 9 april 2010

Facebook...

Av sarahsecret - 9 april 2010 20:13

Fick en massa tanka, känslor och åsikter när jag läste en väns blogg om facebook och henne tankar....   Man skulle nog kunna göra en hel roman om detta ämne, analysera,vända fram och tillbaka. Jag tycker personligen och för min del att facebook och även blogg är perfekt för mig som har enorm telefonskräck, (knappt prata med mina föräldrar eller nära vänner i telefon) att ha kontakt med vänner och dyligt. Att folk ser va som händer och inte händer i mitt liv. Eftersom jag annars faktiskt inte direkt har kontakt med vänner,familj och bekant. Sen kan jag hålla med hennes åsikt till viss del att det blivit för lätt,tillgängligt och man visar allt i sin tillvaro.Och speciellt kan jag hålla med om att man inte kanske ska lägga ut bilder på nakna barn, eller andra nakna bilder med mera... Speciellt när det gäller barn kan jag känna att man ska ha väldigt mkt respekt för att lägga ut bilder med mera i dagens samhälle. Sen ska man absolut inte lägga ut typ adress med mera. Jag la ut mitt kontantkorts nr en gång och det blev ramaskri av vissa av mina vänner., Men där kände jag att det

är kontantkort, går inte att spåra mig plus att jag knappt använde det. Skulle aldrig ge ut mitt nr som är på abonnemang då jag vet att det går att hitta en massa info om mig själv och nyligen insåg jag att man inte ska lämna ut msn heller för genom där kan dom tar reda på en massa,delvis mitt nr och jag blivit trakasserad på ett otäckt av en vilt främmande man. Jag har nu gjort en ny msn som enbar min nära vänner och familj får. Det är också därför jag inte skrivit mitt namn här på bloggen för att kunna vara lite skyddad!


Men åter till facebook. Det som också är bra på facebook är att man kan VÄLJA vilka som ska kunna se typ ens status, bilder och namn.  Jag personligen gått in och valt att det är ENBART mina vänner som ser det jag skriver,eller min info. Ingen annan. Man kan välja att ens vänners vänner kan se, eller alla möjliga eller då bara ens vänner vilket jag valt och därför känner jag att kan jag kan lämna ut mig ganska så mkt om vad som händer i mitt liv. Sen anser jag också personligen att kan man inte acceptera det som är på en sån sajt ska man inte vara där då finns det andra sajter eller sätt att hålla kontakt med vänner och familj. Eller om man irriterar sig på vad någon skriver eller gör med mera. Då finns det valet att ta bort människan eller helt enkelt inte läsa. Vilket jag själv gjort med vissa folk och bett människor göra med mig om dom inte vill följa med vad jag gör eller vad som händer i mitt liv. Jag har inget emot det, man är olika och skulle en nära vän ta bort mig så ja då är det så,vi kan hålla kontakt på annat sätt.


Idag hade jag och en annan vän ett samtal om barn på facebook. Vi tyckte olika fast olika i frågan, haha. Hon tyckte väl mer eller mindre att barn inte ska finnas på fballs. Jag kan se ett problem i det. Att förbjuda gör det oftast mera lockande, och blir det lockande så smusslas det och ljugs det. Det är DÅ det blir farligt. Jag tycker att barn med föräldrars samtycke och medverkan, då inte bara att en förälder får klicka in någon ruta på internet, utan ett papper ska skickas in med namn underskrift! Föräldrarna ska ha tillgång till kontot, vara involverad. Kontot för barn ska vara begränsad, inte kunna vara med i alla möjliga grupper eller quiz med mera. Då tycker jag barn ska få vara på fb! Nu vet jag inte hur det är på fb med det där eftersom jag inte har barn själv och aldrig kollat in reglerna.


Som sagt man kan ha tusentals åsikter om fenomenet Facebook och jag respekterar alla åsikter! Det här är inget emot vännen och dess blogg jag fick dessa tankar om utan det fick igång min hjärna lite och funderingar! :)

 
 
Frida

Frida

9 april 2010 21:00

Intressant läsning!

http://frilis.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av sarahsecret - 17 juni 2010 09:30

Ja vad ska man säga. Dessa piller jag fick utav läkaren var kanske inte dom bästa.... Om det nu beror på dom. Så illa som jag mått och sån huvudvärk jag haft/har vill jag aldrig mer i hela mitt liv ha! Har mest bara legat i sängen och tyckt om mig ...

Av sarahsecret - 11 juni 2010 20:41

Idag har jag för första gången själv åkt till akuten, har följt med andra men aldrig åkt in själv.. Totte hämtade mig runt halv 11 för skjutsa in mig till akuten. Orsaken är att min mens är försenad ca 3 veckor men testat negativt på grav test. Den s...

Av sarahsecret - 30 maj 2010 09:42

Eftersom ganska många som jag har på Facebook läser här så kan jag säga att Fb haft roligt igen och raderat en massa vänner och jag hittar inte er alla... Sååå om ni ser att jag inte finns längre så har jag inte raderat er utan det är Fb som gjort de...

Av sarahsecret - 28 maj 2010 22:08

Ni som vill ha min nya blogg adress där jag kommer skriva mest om träning och tävling av hund får antingen skriva här i kommentarer eller till min mail sarah.ekfeldt@gmail.com   Kommer använda den här bloggen till mera andra saker,tror jag,......

Av sarahsecret - 27 maj 2010 19:52

Oj va länge sen det var jag skrev här insåg jag nu... sista var om tävl och det är ju nästan en vecka sen nu... Blev ganska grymt bränd av solen i lördags, mina axlar gjorde ont fan. När jag blir sådär får jag solfrossa.. Först börjar det med huvu...

Ovido - Quiz & Flashcards